20 december 2007

De trektocht der spinnen

Vanmorgen liepen Juul, Sep en ik in het schemerdonker richting school. De wereld om ons heen leek nog onaangetast. De bomen waren voorzien van een ijslaagje. Het gras was wit en wat de kinderen het meest opviel, waren de bevroren spinnenwebben. We zijn er nogal wat tegengekomen. En bij ieder web was er weer een zucht van verrukking. Vooral Sep is vol van dit soort natuurverschijnselen. Toen we weer een bevroren web tegenkwamen, vertelde ik de kinderen dat de spin die daar woonde wel heel koude pootjes moest hebben. Juul lachte ironisch om zoveel dommigheid. "Mama, de spinnen wonen niet meer in hun web!" zei ze. Verwonderd vroeg ik haar waar de spinnen dan woonden. "Mamaaa, die zijn allemaal naar een warm land gevlogen. Dat weet je toch wel? Tsssss" Blijkbaar was het raar dat ik niet op de hoogte was van de trektocht der spinnen. "Hoe vliegen die spinnen dan naar een warm land lieverd? vroeg ik haar quasi serieus. "Met een klein spinnenvliegtuig!" en ik probeerde mijn lach in te houden. Maar uiteraard was ook mijn interesse gewekt. Waar zouden al die spinnen dan naartoe vliegen in hun spinnenvliegtuigje en zelfs daar kwam een antwoord op. Voor diegene die niet weten waar de trektocht eindigt, komt hier het antwoord: Spanje. Alle spinnen vliegen naar Spanje. En niet zomaar ergens in Spanje, neeeee, ze vliegen naar Sinterklaas. Die wil ook graag in een warm land wonen. "Tja" eindigde ze het gesprek "Ik kan er toch ook niets aan doen dat ik alles over spinnen weet!"

Tip: Kom je nou nog een spin tegen, geef hem dan een vliegticket met bestemming Madrid. Enkele reis graag!

1 opmerking:

Anoniem zei

Hahah geweldig he!! Ik wacht met smart op de dag dat mijn zoontje zulke verhalen gaat verkondigen!!