27 augustus 2007

School

We zijn druk bezig met "op vakantie" gaan. We hebben toestemming van de school, alhoewel we dat niet nodig hebben maargoed. Blijkbaar vindt de directeur het prettig om een 'niet leerplichtige' toestemming te geven voor een vakantie. Geeft hem een gevoel van macht misschien? Geen idee. Een ding weet ik wel; zonder zijn toestemming waren we ook gegaan. Was er gedonder gekomen dan had ik graag met hem in discussie gegaan. Als hij het 'fout' had gevonden dat wij waren gegaan, had ik hem verteld wat ik 'fout' vind aan de school. Want amper een week op school of ik irriteer me al kapot. Gelukkig kan ik het goed van me af laten glijden. Ik denk dan maar: Vakantie, vakantie, vakantie. Eigenlijk, bedenk ik me nu, gaat er hoe dan ook gepraat worden met de school. Met de leerkrachten en misschien ook nog wel met de directeur die, neem ik aan, de leerkrachten aanstuurt. Want tot nu toe vind ik het een zooitje.
Dag 1 moest ik mijn dochter van 4 aansporen om zichzelf voor te stellen aan een juffrouw die gewoon wat rond zat te draaien op een stoel. Ikzelf had het prettiger gevonden als de juffrouw netjes in de deuropening had gestaan en tegen Juul had gezegd: 'Hallo, ik ben juf A. en wie ben jij?' Om zich vervolgens ook tot mij te richten en zich voor te stellen. We hebben de school anderhalf jaar geleden uitgekozen omdat het zou aansluiten bij onze waarden en normen.
Verder zou ik het prettig vinden dat als de juffrouw de deur van het schoolgebouw open gooit, oplet waar al haar kinderen naar toe gaan. Juul kan door iedere gek meegenomen worden en de juffrouw zal het niet merken. Vind ik persoonlijk geen prettig idee en ik weet dat ik niet de enige ben. Als ik dan vrijdag een formulier mee krijg wat ik moet checken op de juiste gegevens van onze dochter en ik zie een naam staan van een klasgenootje van haar, gaan mijn haren recht overeind staan. Wanneer ik de juffrouw erop aanspreek, zegt ze nonchalant dat het een vergissing is. Achteraf blijken alle kinderen uit de klas het verkeerde formulier meegekregen te hebben. Gegevens zijn dus bekend bij andere ouders. Zo ook ons geheime telefoonnummer dat niet voor niets geheim is. Goed, er gaat dus gepraat worden. Het is slecht om met irritaties rond te blijven lopen. Na de vakantie maak ik maar eens een afspraak. Waarschijnlijk moet ik me opnieuw voorstellen en erger nog; Juul ook.

Geen opmerkingen: