11 juni 2007

Liegen

Vroeger zei mijn moeder al tegen me; 'Nan, je kan niet liegen. Dus probeer het maar niet meer.' Ik vond dat soms verschrikkelijk. Met één blik op mijn gezicht zag ze al dat ik stond te liegen. Zelfs al was het een leugentje om bestwil. Het lukte me gewoonweg niet. Toen ik wat ouder werd, haalde ik het niet meer in mijn hoofd om bij mijn ouders te liegen. Het had werkelijk geen zin. Maar ook een leugentje om bestwil bij vriendinnetjes gingen me niet goed af. Niet omdat ze me niet geloofden, maar omdat ik er misselijk van werd. Ik werd gewoon ziek van het feit dat ze er misschien achter zouden komen dat wat ik had gezegd niet waar zou zijn.
Ooit heb ik me ziek gemeld bij een uitzendbureau. Het was tussen Kerst en Oud en Nieuw en ik had gewoon geen zin om te werken. Ik had bedacht dat als ik zou zeggen dat ik een griepje had ze me niet zouden geloven. Iedereen zou zoiets al bedenken en dus had ik bedacht dat ik mijn arm gebroken had. Ik belde mijn contactpersoon op en vertelde dat ik uitgegleden was en dat ik op mijn arm gevallen was. Ze vond het vreselijk voor me en wenste me beterschap. Ik dacht er nog makkelijk vanaf te komen. Vervolgens durfde ik de hele dag niet naar buiten want ik had me tenslotte ziek gemeld. Toen ik de volgende dag bedacht dat je met een gebroken arm natuurlijk niet binnen hoeft blijven te zitten, ging ik richting de stad en haalde even later mijn brievenbus leeg. Een envelop van het uitzendbureau. Meteen draaide mijn maag zich weer om. Er zat een brief in en een kaart. In de brief stond dat ik me bij de bedrijfsarts moest melden en de kaart was een Beterschapskaart. Alle meiden van het uitzendbureau hadden er een tekstje in gezet. Ik werd zo misselijk dat ik richting wc ben gelopen. Toen ik een beetje bijgekomen was, heb ik mijn contactpersoon gebeld en eerlijk verteld dat mijn arm niet gebroken was en dat ik gewoon die dag geen zin had om te werken. Ze was not amused. Mijn moeder heeft me uitgelachen en ik zie nog haar vingertje omhoog gaan terwijl ze lachend zegt; 'Nan, je kan toch helemaal niet liegen? Hoe vaak heb ik je dat al niet gezegd? Doe het maar niet meer!'
Ik zou liegen als ik zei dat ik de waarheid nooit meer ietwat verdraai, maar eerlijk is eerlijk, liegen doe ik niet meer. Ik word er nog steeds misselijk van.

4 opmerkingen:

Anoniem zei

Hihi, wel eerlijk dat je hebt opgebiecht dat het niet waar was. Daar is wel moed voor nodig!

Anoniem zei

MUTS. hoe oud was je? en dan is het nog geen excuus, wat een domme actie.

Anoniem zei

oh sorry dat hier voor was mijn reactie Jacco

Nan zei

nou nou broertje... doe jij nooit iets stoms? Haha!