28 april 2007

Verwarring

Juul denkt dat baby's via een openhartoperatie ter wereld komen. Eigenlijk is dat logisch aangezien ik een litteken heb sinds Sep er is. Om toch eens te kijken wat er nog meer in haar hoofdje omgaat wat betreft de geboorte van Sep en de periode die daarop volgde, probeerde ik losjes een gesprekje met Juul te hebben.Toen ik haar vroeg waar zij dacht dat mijn litteken vandaan kwam, vertelde ze weer dat Sep daaruit gekomen was. Nadat ik haar heb verteld dat Sep via een andere weg geboren is, heb ik ook proberen uit te leggen waarom dat litteken daar nu zat.

Nan: 'Mama werd heel ziek toen Sep nog in haar buik zat. Toen Sep geboren was, is Mama twee keer geopereerd aan haar hart. Toen de dokter Mama beter wilde maken, moest hij bij Mama's hart zijn en die zit binnen in mijn lichaam. Dus heeft de dokter een snee gemaakt en toen kon hij heel goed het hart zien en beter maken.'
J: 'Ja, dat is Sep zijn schuld!'
Nan: 'Nee Juul, Sep heeft daar niets mee te maken.'
J: 'Was je toen zwanger van de pomp?'
Nan: 'Nee Juul, Mama was niet zwanger van een pomp. Die pomp heeft Mama gekregen van de dokter omdat ze anders dood zou gaan'
J: 'Oja Mama! Je hebt een pomp gehad en toen zaten wij in je buik!'
Nan: 'Nee lieverd, de pomp zat er in toen jullie er allebei al waren.'
J: 'Nou Mama, dat weet ik nou wel. Ga je nu dood?'
Nan: 'Dat is Mama niet van plan.'
J: 'Kan ook niet Mama! Je gaat pas dood als je oud bent, zegt D. uit mijn klas. En jij bent niet oud.'
Nan: 'Er zijn verschillende redenen waarom mensen doodgaan. Je kunt ook heel ziek worden.'
J: 'Dat zei de juf ook al, maar dat is niet waar. Jij bent toch ook beter!'

Hoe leg je een kind van vier in godsnaam uit wat je overkomen is, als je het zelf amper kan bevatten?

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Goeie vraag........

Anoniem zei

dat is niet uit te leggen.... het enigste wat je kan doen is het verhaal vertellen, wat je dus al doet meer kan je niet doen.

Ik weet nog dat ik het hier aan de jongens vertelde.... Ik kon het al niet bevatten dus hoe moesten hun het begrijpen... Het is zo lastig, wat ik altijd doe is eerlijk antwoord geven op vragen (wel op zo'n manier dat het 'past' bij hun leeftijd) meer kan je niet doen.

knuffels Manon

Anoniem zei

Dat lijkt me ontzettend lastig. Ik kan Merlijn al nauwlijks uitleggen wat verhuizen betekent, laat staan zoiets veelomvattends als wat jullie als gezin hebben doorgemaakt.. Wel goed dat je het erover hebt, volgens mij is het voor Juul en Sep dan alleen maar makkelijker om het onderwerp zelf aan te snijden als ze wat ouder zijn, denk ik.