17 maart 2007

Tuin

Donderdag zat ik heerlijk op het bankje in de tuin toen ik me bedacht dat het nu toch wel eens de hoogste tijd werd om onze schuur eens op te ruimen. In onze schuur staat een kast vol met glaswerk, potten, gereedschap en andere, verzamelde rommel. Als ik het onaangename opruimen nou eens zou combineren met het aangename weer, dan had ik twee vliegen in één klap! Dus sleepte ik alles wat er in de kast stond naar buiten, haalde twee lege dozen van zolder en een grote vuilniszak uit het aanrechtkastje. En terwijl het zonnetje mij gezelschap hield, begon ik met opruimen. Alle spullen werden gesorteerd in drie groepen: afval, kringloopwinkel en de blijvers. Binnen anderhalf uur waren de kast en alle andere volgestouwde planken netjes opgeruimd. Het glaswerk bij het glaswerk, de potten allemaal bij elkaar, gereedschap op één plank en de overige, verzamelde rommel werd onder in de kast geplaatst. Aangezien ik toch zo lekker bezig was, heb ik het speelgoed van de kinderen ook maar meteen eens uitgezocht en verdeeld in tuingereedschap, zwembadspullen en speelgoed. Toen de schuur en het speelgoed uitgezocht waren, heb ik mijn vader gebeld. Misschien had hij tijd om de tuin even te bewerken met de hogedrukspuit. Zag alles er meteen weer picobello uit!
De beste man stond vrijdagmorgen al op mijn grijzige, smerige, met onkruid overwoekerde stoep en begon aan 'de grote schoonmaak'. Langzaamaan kreeg onze tuin weer zijn originele vorm terug. Het pad liep weer duidelijk naar de schuur. Het huisje van de kinderen bleek geel te zijn in plaats van groen en ons hardhouten bankje is bruin in plaats van zwart. Al het onkruid is gewied en terwijl mijn vader aan de voortuin begon, fietste ik naar het tuincentrum voor een fles anti-groene-aanslag. Tegen de tijd dat de avond inviel, zagen zowel de voor- als achtertuin er weer prachtig uit! Gelukkig was ik donderdagavond ook nog naar het tuincentrum gereden om bakken met planten te halen en zo kwam het dat ik vandaag met mijn groene vingers de tuin nog mooier heb gemaakt dan zij al was. En nu? Als ik nu uit het raam kijk, zie ik een schone, onkruidvrije en gezellige tuin. Een tuin waarvan ik hoop dat we er deze zomer regelmatig zullen zitten en er heerlijk kunnen genieten van het mooie weer. Maar wat mij betreft is het genieten al begonnen!

Lang leve het opruimen! Lang leve mijn allerliefste vader! Lang leve de lente!

Geen opmerkingen: