22 februari 2007

Verandering

Gewaarschuwd was ik al. Het zou allemaal anders worden. Mijn ritme, mijn kind, mijn leven. Alhoewel Juul nog maar drie wen-ochtenden heeft gehad, begrijp ik dat de waarschuwingen niet overdreven waren. Het begint al bij het ochtendritueel. Opeens gaat er bij mij een wekker af en dat is lange tijd niet voorgekomen. Dan gaat de geoliede machine aan het werk. Mama douchen, kinderen melk drinken, mama aankleden, kinderen aankleden, brood smeren, brood eten, tas voor Juul klaarmaken en daarna kinderen in de jassen hijsen. Dan snel richting school, hopen dat de kinderen doorlopen en dat we op tijd zijn. En om half 9 loop ik op mijn gemak weer naar huis. Juul zwaaiend achtergelaten op school en Sep huppelend en springend om me heen. Aangezien er thuis genoeg te doen is, moet ik op de klok letten. Rond half 12 hijs ik Sep weer in zijn jas en lopen we weer richting school. Juul komt om kwart voor 12 uit en rond half 1 zitten we aan tafel. Die tijd zou verbeterd kunnen worden, aangezien de school zonder kinderen in minder dan 5 minuten te bereiken is. Dat wordt nog wat als ze 's middags ook naar school gaat. Maargoed, een ander ritme is dus van toepassing. Wat het beste is, ben ik aan het uitvogelen. Mijn leven wordt ook anders. Weg is de vrijheid die ik had om te kunnen doen en laten wat ik wilde. Dagje in mijn pyama lopen is er niet meer bij. Zomaar een vriendin bellen en vragen of ik die dag even langs kan komen ook niet. Het wordt straks halen en brengen en nog eens halen en brengen. Het zal een hoop structuur brengen in mijn leven.
En zelfs Juul verandert ook al. Laatst liet ik iets vallen en wat zegt mijn altijd schattige, maar nu ineens brutale meid? "Kijk uit SUFFIE!" Nou heb ik niet zoveel moeite met de benaming 'suffie' want in mijn ogen kan het erger, maar die ondertoon! Ik heb haar maar even uitgelegd dat ik zo niet aangesproken wil worden. Had ze op school gehoord zei ze. Wat er verder op school gebeurd is ons nog een groot raadsel. Graag zouden we eens een dagje meekijken, maar ik geloof niet dat de school dat een goed idee vindt. Gisteren vertelde Juul spontaan dat ze vriendinnen had gemaakt met een fee. Godzijdank had ik gezien dat er een meisje bij haar in de klas zit met de naam Fay. Ik vroeg haar dan ook of Fay een aardig meisje was. "Fee is heel aardig, maar ze heeft geen toverstokje!" zei Juul een beetje teleurgesteld. Ik heb maar niet gevraagd of ze wel vleugeltjes had.

1 opmerking:

Anoniem zei

ja het is wat hé de komende jaren zit je vast (doordeweeks) aan een vast ritme, alhoewel dat ook went hoor!! Ik weet zo langzamer hand niet beter gelukkig hebben ze vrij regelmatig vakanties en studiedagen.. om lekker in je pyama te lopen of een onverwachte afspraak te maken.
jull zal nog een hoop nieuwe woorden en toontjes leren... maar zolang jij duidelijk je grenzen blijft aangeven komt het helemaal goed!

wen er maar aan dat je weinig tot niks hoort over haar belevenissen op school, lang leve rapportage dagen en open avonden op school dan hoor je nog eens wat :D.

enne een prinses en een fee... dat moet wel helemaal goed komen!

Liefs Manon