18 februari 2007

Puinruimer

Enig idee wat een puinruimer is? Een puinruimer is iemand die puinhopen probeert op te ruimen, letterlijk en figuurlijk. Ik kan het weten, ik ben namelijk een puinruimer. Behalve dat een puinruimer altijd druk bezig is om dingen of voorwerpen op te ruimen of te ordenen, heeft een puinruimer het doorgaans nog drukker met andermans puin. Iedereen denkt een beroep te kunnen doen op de puinruimer, zowel vrienden als familie. Dat geeft op zich niets, want een puinruimer leeft voor deze functie. Adviseren, relativeren, probleem oplossend bezig zijn, is de aard van het beestje. De hele dag probeert een puinruimer alle scenario's te bedenken en daar dan weer op in te spelen. Zo hoopt een puinruimer dat hij of zij nooit voor een verrassing komt te staan. Het vervelende is vaak dat de puinruimer zich drukker maakt dan de persoon waar het probleem vandaan kwam. De puinruimer belt na een aantal dagen de desbetreffende persoon en vraagt geheel oprecht hoe het is afgelopen en aan de andere kant van de lijn wordt serieus gevraagd: 'Waar heb je het over? Ooohhh dat, ah joh, dat was niks!' En daar zit de puinruimer, uitgeput van het nadenken. Volgens mij is dat ook het probleem van een puinruimer. De puinruimer denkt te, echt veel te veel na. De hersenen hebben geen rust. 24 uur per dag, 7 dagen in de week denken zij na. Over van alles en nog wat. Over kleine, overzichtelijke problemen tot grote, onoverkoombare malaise. Het doet hem of haar de eigen sores vergeten. Want een puinruimer kan het zo mooi vertellen aan een ander, maar zijn of haar eigen puin is iets waar weinig of niet over gesproken wordt. Het is zo lekker veilig, zal ik maar zeggen.
Ondertussen worden de puinhopen bij mij ook wat onoverzichtelijker, uiteraard niet letterlijk maar figuurlijk. Er is momenteel (te) veel rust in mijn hoofd. Als er rust is, komen de gedachten. De gedachten nemen weer stemmen met zich mee. Stemmen van schuld, stemmen van verdriet, stemmen van pijn. De stem van geluk probeert de boel te overschreeuwen, maar redt het niet meer alleen. Een lastig parket! Het begint dus aardig druk te worden. Vanaf heden is deze puinruimer dus op zoek naar een echte, goede...




... psycholoog?

8 opmerkingen:

Anoniem zei

heel herkenbaar......


Puinruimer
regelaar
kom maar hier
geen probleem
geen taak
is mij te zwaar
geef maar hier
mijn puinruim talenten
lossen het wel op
ik duik wel
in mijn suggestie la
lekker bezig
met alles en iedereen
stap maar veilig
over mijn eigen sores heen

soms zijn er momenten
die van oorverdovend stil
dat alles in mijn hoofd
zijn eigen wil, wil
mijn puinruim talenten
zijn er niet tegen bestand
stemmen schreeuwen
schuld, verdriet en pijn
geluk piept in een hoekje
helemaal alleen
puinruimer
regelaar
waar moet dat heen


Liefs Manon

Nan zei

@Manon: Heb je dit spontaan bedacht? Echt PRACHTIG! Tranen in mijn ogen!

Anoniem zei

ja... na het lezen van jouw blog kwam het in mij op, dus eigenlijk speciaal voor jou geschreven.... ben blij dat je het mooi vind!

kuzzzzzzzz Manon

Anoniem zei

... naar een vriendin???

Kus!

Nan zei

@Anoek: Is ook een heel goed idee! En een stuk goedkoper!

Anoniem zei

Tipje:
Als je dan toch eens moet nadenken, denk dan bijvoorbeeld eens: uhuhuhuh ddduhhhh uhuhuhuhhuuuuuu.
Herhaal het als een tantra en geloof me, je maakt je nergens meer druk om!
En onthoudt ook! If it ain't broke, don't fix it! Oftewel: Als er niet gesloopt is, moet je dus ook niet opruimen

Zennnnnnn!
Tim

Anoniem zei

ehhh, mantra?

Anoniem zei

Een tip heeft vaak weinig zin... je moet het zelf doen! Hier wel een aantal suggesties;
- Bel eens iemand die je lang niet hebt gesproken (en spreek evt. wat af)
- Maak foto's van allerdaagse dingen die je normaal overslaat
- Regel een oppas en ga met je partner een avondje uit
-etc..
-etc..