03 januari 2007

Nieuwe fase

Er is niet alleen een nieuw jaar begonnen. Ik zit hier thuis in een hele nieuwe fase. Voorheen hingen Juul en Sep bijna 24 uur om mij heen, konden ze geen stap zetten zonder moeders en riepen ze voortdurend 'Mamahaaa'. Tegenwoordig zijn ze van de zelfstandigheid en 'ik-doe-het-wel-alleen'. En mijn aanwezigheid wordt niet meer gewaardeerd. Dat houdt in dat als ik beneden ben, zij boven zijn en wanneer ik boven bezig ben, zij de boel beneden op stelten zetten. Het gaat er, volgens mij, om dat ze zo ver mogelijk uit mijn buurt proberen te blijven. Terwijl ik de strijkplank uit de kast haal, hoor ik ze smoezen op de poef. 'Zullen we naar mijn hoogste torenkamer gaan, Seppie?' fluistert Juul net hard genoeg om het te horen. Sep is door het dolle heen. Hij mag mee naar de slaapkamer van Juul en dat is bijzonder. Als ik heel nonchalant vraag waar ze naar toe gaan als ze onder aan de trap staan, sist Juul naar Sep dat hij niets mag zeggen. 'Wij gaan gewoon even naar boven Mama!' zegt ze vervolgens tegen mij. 'En ja, we zullen lief zijn hoor!' zucht ze er nog even geirriteerd bij. Sep steekt zijn wijsvingertje naar mij op en zegt: 'Geen ruzie maken.' En het tweetal is vertrokken. Als de strijk allang gestreken is en ik op de bank alvast een vakantiebestemming aan het uitzoeken ben, komen ze naar beneden. 'Gezellig!' denk ik nog. Het is voor mij ook even wennen dat ze zo lief met elkaar kunnen spelen en ik er niet constant bovenop hoef te zitten omdat ze elkaar in de haren vliegen. Ze komen drinken halen, is de boodschap. En bij dat drinken willen ze dan wat lekkers. Dus ik begin vrolijk de bekertjes te vullen en ga op zoek naar de ontbijtkoek. Achter me staat Juul: 'We gaan niet hier blijven zitten hoor! We gaan picknicken boven!' Terwijl ik voor mezelf een kopje thee inschenk en aanstalte maak om mee te gaan picknicken, zegt ze: 'Wat ga jij doen? Jij mag niet naar mijn torenkamer hoor. Dat vinden wij niet gezellig!' En dus vlei ik mij weer neer op de bank en geniet in alle rust van mijn kopje thee met ontbijtkoek en bedenk me dat ik snel kan wennen aan deze nieuwe fase!

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Voor je het weet komen ze weer beneden picknicken... Dus: RELAX!!!

Kus!

Anoniem zei

heerlijk hoor zo af en toe rust.. de prinses in haar torenkamer en de queen bendenden op de bank geniet er maar lekker van want je weet dat ze snel genoeg weer beneden komen. Wacht maar tot de pubertijd ;)

Liefs Manon