20 augustus 2006

Speelgoed

Twee kinderen hebben Anton en ik. Juul van drie en Sep van twee. Zodra je bij ons de woonkamer in komt, kun je zien dat we kinderen hebben. Daar stoor ik mij niet aan, want een huis met kinderen zonder speelgoed lijkt me ook niet gezond. Ik stoor me alleen aan de hoeveelheid speelgoed die mijn kinderen hebben vergaard in de afgelopen drie jaar. In de woonkamer alleen al staan vier boxen speelgoed, een verkleedkist, een garage, een strijkplank, een schoonmaakkarretje en dan heb ik het nog niet over de puzzels, spelletjes en boeken die in ons dressoir zijn verstopt. Wanneer je de kinderkamers gaat bekijken, staan daar per kamer nog eens twee boxen, een speelgoedkist en de onderste lades van hun kasten zijn ook gevuld met speelgoed. Bovendien staat er op onze slaapkamer nog het één en ander en met meer dan de helft spelen ze niet of niet meer.
Een dag na de verjaardag van Sep hebben Anton en ik besloten om de kinderen tot Sinterklaas geen cadeautjes meer te geven. De laatste tijd hebben ze genoeg gehad. Sep voor zijn verjaardag en Juul vanwege allerlei hoogtepunten die ze heeft behaald tijdens het "groter groeien". Bovendien hebben we besloten dat wij Sinterklaas dit jaar maar één keer vieren, omdat de vier keer van vorig jaar toch wel sterk overdreven was. Toen bleek dat ze vervolgens ook nog eens dertig cadeautjes per kind kregen, was voor ons de maat vol. Volgend jaar zou het anders gaan. En dus beginnen we nu alvast met de voorbereidingen. We hebben tenslotte ook al lootjes getrokken! Onze ouders worden binnenkort ingelicht over de plannen, we vragen ze of ze geld willen bijdragen voor één groot cadeau en als ze dat niet willen, verzoeken we ze vriendelijk om per kind niet meer dan twee cadeautjes te kopen. Oh en geen speelgoed alsjeblieft! We hebben het hele assortiment van de Bart Smit al! Misschien dat we binnenkort eens een opruimingsuitverkoop kunnen houden.
75% korting op het gehele assortiment!

3 opmerkingen:

esther zei

Ja, wij groeien zo onderhand ook het huis uit. Zeker sinds Jaime twee dozen Lego en treinenspul erbij heeft gekocht via Marktplaats. Het kind is overgelukkig, maar mijn huis is veranderd in station Naarden-Bussum ;)

Anoniem zei

We zouden een knop om moeten draaien. Al enige generaties kunnen we kennnelijk niet omgaan met het gegeven dat de tijd voorbij is dat Sinterklaas samen met een verjaardag de dagen waren dat er in het bijzonder aandacht werd besteed aan het verrassen EN kopen van cadeau's voor de kinderen. Op zich is er niets mis mee natuurlijk. Ook wij als opa en oma maken zich er schuldig aan dat we zo'n beetje het hele jaar door wel eens een presentje kopen voor ons grut. Het is allemaal overdone en eerlijk gezegd ik erger me er wel eens aan als op het erf bij een van onze kinderen speelgoed slingert waarvan de een een copie is van de ander. Zoals tractoren, driewielertjes van verschillende maten, gekregen van familie en kennissen omdat het neefje er uitgegroeid is. Om over wat er binnen staat nog maar niet te spreken. Met Sinterklaasavond kinderen die hectisch aan de slag zijn met het verscheuren van verpakkingen en daardoor met een verhit hoofdje zowat van het padje raken. Laten we eens inventief zijn en alle alternatieven op een rijtje zetten.
Geluk zit vaak in de kleine dingen zoals een rest-portie spaghetti (al of niet in een plastic zak)wat door de ene partner kilometers wordt meegezeuld om daarmee de ander te verrassen.
Het slaat misschien nergens op maar zou zoiets nu ook zo gelukszalig blijven als dat wekelijks praktijk zou gaan worden??

Anoniem zei

Mocht je het echt kwijt willen dan weet je waar je terecht kunt. Aangezien heel misschien de inventaris iets minder gaat worden bij Laterna. ;)

Groetjes Mel