12 juli 2006

Geluk

Ik zat het me vandaag af te vragen... wat zou de defenitie van geluk zijn? En voldoe ik aan een 'gelukkig' mens? Dit stond in het woordenboek van Van Dale...

ge·luk (het ~, ~ken)
1 gunstige loop van de omstandigheden => bof, fortuin, mazzel; <=> ongeluk
2 aangename toestand waarin men zijn wensen bevredigd ziet en vrede heeft met zichzelf en zijn omgeving => heil, zegen

Stel dat je altijd geluk zou hebben. Dan was je altijd en immer een geluksvogel. Iemand die altijd mazzel heeft, waarvan alle wensen bevredigd zouden zijn. Ben je dan gelukkig vraag ik me af?
Is het niet zo dat men zo nu en dan ook ongelukkig moet zijn om juist zijn geluk te voelen? Bovendien ben ik van mening dat geluk in een heleboel dingen zit. Het hoeft niet altijd bof, fortuin of mazzel te zijn. Ik voel me gelukkig als Anton me vastpakt en verteld dat hij iedere dag meer van me houdt. Ik ben gelukkig als Juul Sep aan het 'voorlezen' is en hij er zichtbaar van geniet. Ik ben gelukkig als ik mijn vrienden om me heen heb. Ik word gelukkig als ik iemand kan helpen. En zo kan ik wel even doorgaan. Maar ik heb zo nu en dan ook ongeluk. Maar juist dat ongeluk laat me genieten van mijn gelukkige tijden. Ik zou niet altijd gelukkig willen zijn, in een constante staat van happy.
Ik ben in ieder geval tot de conclusie gekomen dat ik nu, momenteel een gelukkig mens ben. Alles gaat goed en ik heb niets te klagen. Dat is prettig. Maarja, ongeluk zit in een klein hoekje. Geniet dus van elk moment, leef bij de dag. En onthoud dat geluk in de kleine dingen zit. Houd je ogen dus open!

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Wij zijn gelukkig met jullie als onze vrienden!

XXX Suske & Wiske XXX

Tim D zei

Happy is niet alleen wat je overkomt, het is ook hoe je er tegenover staat. Doordat ik eigenlijk altijd wel alles positief zie, ben ik eigenlijk altijd happy. Zelfs wanneer er een tegenslag is, ben ik gelukkig, want een tegenslag doet me niet vergeten welke dingen me blij maken.
Dus ook wanneer geluk constant is, kan je er van genieten, je moet het alleen wél blijven zien!

Anoniem zei

"Geniet dus van elk moment, leef bij de dag."
= CARPE DIEM
Een levenswijze die ik probeer na te streven, maar weinig begrepen wordt in deze maatschappij.

Maar dit is realiteit: ""Ik zou niet altijd gelukkig willen zijn, in een constante staat van happy."
Want wat is trouwens dan uiteindelijk nog geluk?
Wie is altijd gelukkig?
Ik zeker niet.

Leid (tijdelijk) ongelukkig zijn naar een beter / ander geluk?