27 juni 2006

Blote kont

Het brommen van graafmachines is tegenwoordig ons achtergrondgeluid in huis. We worden er 's ochtends wakker van. Wij niet eerlijk gezegd, maar de kinderen. En jullie begrijpen, kinderen wakker, wij wakker. En dat gaat door tot een uurtje of vier. Dan verzamelen alle mannen zich en gaan weer met busladingen vol terug naar Zalk. Daar komen ze namelijk vandaan. Zalk. Ik moet meteen aan dat oude vrouwtje denken. Klazien ut Zalk. Het oude vrouwtje die alles beter wist. Het was voorpaginanieuws van de Telegraaf toen ze overleed. Maargoed. Terug naar de stratenmakers.
Ze zijn hier extra parkeerplaatsen aan het maken. Was wel nodig. Het kwam regelmatig voor dat we een paar straten verderop moesten parkeren. Niet dat we dat erg vonden, maar parkeren voor de deur is altijd prettiger, zeker als je 's avonds laat thuis komt en nog twee kinderen naar hun bedje moet sjouwen.
De mannen uit Zalk zijn momenteel dus goed vertegenwoordigd in onze wijk. Volgens mij werkt heel mannelijk Zalk nu in Almere en af en toe zie ik een paar vrouwen in de busjes stappen met tassen van werkelijk alle winkels die we sinds kort hebben in het nieuwe stadshart. Zijn ze lekker dagje uit geweest.
Ondertussen mag ik van hun mannen genieten. Want zoals een goede stratenmaker betaamt, heb ik zicht op prachtige blootgelegde achterwerken. Af en toe wordt er heel charmant nog een broek opgehesen, maar over het algemeen hangen ze op de knieƫn. Geweldig uitzicht en ik ben natuurlijk alleen nog maar in de keuken te vinden. Grrrrrr!
Mijn dochter heeft de mannen ook eens even bekeken. Vandaag waren ze voor het laatst in onze straat. Als de stenen allemaal gelegd zijn, wordt er zand over uitgestrooid en dat vindt mijn dochter vies. Dus vanmiddag liep ze buiten en ging eens even op onderzoek uit. Wat deden die mannen precies en waarom. Terwijl de oudste man in slecht verstaanbaar Zalks uitlegt wat ze doen, roept mijn dochter opeens: "Viezerikken". De man kijkt haar vragend aan. "Ja" zegt ze "jullie maken mijn stoep vies." De man begint te lachen, draait zich om en loopt weg. Vervolgens hoor ik haar zeggen: "En ik zie je blote kont! En dat vindt Mama vies!" Ik pluk haar zo snel mogelijk van de straat en vraag haar waarom ze dat zegt. Dat kon ze me haarfijn uitleggen. Ik had 's morgens het rolgordijn omhoog getrokken en gezegd: "Goedemorgen, nog steeds die vieze blote konten voor de deur." Ik ga maar eens op mijn woorden letten, ook als ik denk dat ze me niet kunnen horen!

1 opmerking:

Anoniem zei

Tja, kleine potjes.....!!
Wat een humor heeft dat kind, briljant!!
Kus van zus