02 mei 2006

Joehoeoeoe

Mijn zus heeft deze week vakantie. Dat is vooral ook lekker voor mij! Ook ik heb een beetje vakantie. Gisteren heeft Anton Sep bij haar gebracht en vandaag zijn onze kinderen omgeruild. Juul is nu op weg naar Amsterdam. Ze had zich er al dagen op verheugd. Aan iedereen die het wilde horen, vertelde ze dat ze ging logeren en wel in Am-ster-dam. Dat deze stad al zo'n impact heeft op onze dochter. Ik ben blij dat ze het daar leuk vindt, kan ze rond haar achttiende mooi naar de toneelschool. Ze zullen verbaasd staan in schooljaar 2021-2022. Zo'n goede leerling zullen ze in jaren niet gehad hebben. Vooral in Drama zal ze uitblinken. Maar even terug naar 2006.
Met zwemmen in het vooruitzicht is onze dochter vol enthousiamse met haar tante meegegaan. Het avondeten kon haar niet snel genoeg gaan en zelfs haar favoriete toetje liet ze staan. Op naar onze hoofdstad. Weg van ouders en broertje. Alle aandacht voor haar, daar wordt ze gelukkig van. En gelijk heeft ze.
Onze zoon is momenteel druk bezig zijn woordenschat uit te breiden. Zei hij vier weken geleden alleen nog maar 'papa' en 'mama', nu is de lijst te lang om hier te vermelden. En nu is er een woord bijgekomen. 'Joehoe'. Eèn dag bij zuslief en hij roept niet anders. Als je niet zou weten waar hij uitgehangen zou hebben, verraadt deze uitspraak hem. 'Joehoeoeoeoeoeoe' gilt mijn zus bij iedere ontmoeting en ook wanneer ze de telefoon opneemt. Sep is dus weer een woord rijker, maar ik vroeg me af of ik er blij mee ben. Want als hij geen 'joehoeoe' gilt, roept hij wel 'Kiene' en daar bedoelt hij mijn zus dus mee. Geen 'papa' of 'mama' meer, maar 'Kiene'. Misschien moet hij maar niet te vaak logeren daar.
Ik heb in ieder geval van de gelegenheid gebruik gemaakt. Terwijl Sep in Amsterdam zat en Juul op het kinderdagverblijf, ben ik eens even lekker gaan opruimen. Beide kinderkamers zijn aan de beurt geweest. Stoffen, zuigen en opruimen. Al het speelgoed is uitgezocht en in boxen opgeruimd. Kleren zijn uitgezocht en liggen of weer in de kast of in een vuilniszak voor het Leger des Heils. Alles is van z'n plek geweest en de kamertjes zien er weer toonbaar uit. Ondertussen heeft mijn lieve moeder mijn badkamer helemaal gepoetst. Heerlijk zo'n ochtend zonder kids. Als ik heel eerlijk mag zijn, verheug ik me op de dag dat Sep naar de peuterspeelzaal gaat. Het is maar een paar uur, maar ik kan bergen verzetten (of opruimen)!

4 opmerkingen:

Tim D zei

je zou ook eens een klein beetje rust kunnen nemen?

Nan zei

Rust? Wat is dat?

Anoniem zei

Joehoe!!
Hier een comment van....
Heel fijn dat ik zo'n goede invloed heb op de woordenschat van jullie kleine man..!! Heel graag gedaan zal ik maar zeggen!
Juul staat nu naast me met een toepasselijk boekje: Tillie Dwars. We gaan ervoor!
Kus van 'Kiene'

Anoniem zei

volgens de Van Dale betekent rust...:

rust (de ~)
1 toestand van ontspanning na arbeid, moeite of inspanning <=> drukte
2 het ongemoeid zijn, het vrij zijn van drukte, last of hinder <=> onrust
3 stilte
4 pauze tijdens een wedstrijd => halftime
5 (~en) pauze in een muziekstuk, versregel
6 steunpunt van een hefboom

;)