02 februari 2006

Vriendenboek

Er is een nieuwe hype gaande op het kinderdagverblijf van mijn dochter. Iedere week komt er weer een ander kindje aan met een vriendenboekje. Misschien is het handig dat ik jullie vertel dat mijn dochter bijna 3 jaar is en in een peutergroep zit met kinderen tussen de 2 en 4 jaar. Zo'n boekje ziet er aan de buitenkant schattig uit. Meestal siert Nijntje of Winnie the Pooh de voorkant en ook de binnenkant is kleurrijk en vol met plaatjes. Als je verder kijkt, zie je alleen maar de meest onmogelijke vragen met daarop de meest bizarre antwoorden. Ik vraag me werkelijk af wie de antwoorden verzinnen, want een kind van 3 kan het niet bedenken. De eerste dingen die je als ouder mag invullen, zijn de naam en de verjaardag van je kind en waar jouw kind dat andere kind van kent. Daar hebben de ouders niet zoveel moeite mee. Maar vanaf dan gaan ze allemaal dingen opschrijven die je of niet wil weten of die niet door een kind bedacht kunnen zijn.

Broertjes: Ja, Timon Zusjes: in de maak. Dat zet je toch niet in een vriendenboekje van een kind van 3 jaar? Bij de favoriete popgroep staat Doe Maar en Rammstein waar je K3 en Chipz zou verwachten. Bij favoriete artiest staat Melissa Etheridge en Bob Marley en ik hoef me meteen niet meer af te vragen wat er daar in huis gedraaid wordt. In ieder geval geen CD van Nijntje. Bij favoriete liedjes staat "P.I.M.P." en "Leipe Mocro Flavour". Waar is "Op een grote paddestoel" en "In de maneschijn" gebleven? Als ik mijn dochter vraag wat haar favoriete popgroep is, heeft ze geen idee wat ze daar op moet antwoorden. Ik schrijf dus maar K3 op omdat het de CD is die ze momenteel het liefste wil horen. En dus geen Jack Johnson omdat ik die nu iedere dag opzet. Bij favoriete artiest krijg ik dezelfde vragende blik. Ik schrijf dus maar weer K3 op! En bij favoriete liedje schrijf ik "Leonardo DiCaprio" op. Dat is het nummer van K3 wat ze het hardst meezingt. Als ik haar vraag wat ze het liefste dier op de wereld vindt, zegt ze resoluut "mijn prins". Het feit is alleen met 'haar prins' bedoelt ze haar vader. Zou ze hem een tijger of een beer vinden? Mijn dochter heeft dus werkelijk geen idee wat deze vragen inhouden. Dus zouden er nou werkelijk kinderen zijn die "P.I.M.P." en Rammstein als antwoord geven? Eén van de laatste vragen is "Wat is het leukste dat jullie samen gedaan hebben?". En dus vraag ik aan mijn dochter: "Speel jij weleens met Matthijs op de crèche?". Het antwoord is kort maar krachtig: "Wie is Matthijs?"

3 opmerkingen:

Henk zei

Heerlijk ..... die onschuld

Anoniem zei

Heel herkenbaar ;-)

Wiske

Anoniem zei

waarom zouden kinderen die zelf nog niet kunnen schrijven en lezen uberhaupt een vriendenboekje hebben en/of invullen.........is dit niet iets meer voor kinderen vanaf een jaartje of 7/8?