22 mei 2009

Hersenspinsels

De opruimwoede is toegeslagen! Gisteren moest de zolder eraan geloven en vandaag is de schuur uitgemest. Wat een paar vrije dagen niet kunnen doen. Vanavond zeiden we tegen elkaar dat we dit al veel eerder hadden moeten doen. Er zijn weer een heleboel spullen door onze handen gegaan die ieder een bestemming kregen. Blijvertjes, afvalligen en kringlopers. Anton is vandaag twee keer naar het afvalstation gereden en een keertje naar de Kringloopwinkel. Het is dus weer opgeruimd in huis. Wat zou het lekker zijn als je dat ook met de dingen die in het hoofd afspelen zou kunnen doen. Even alles de revue laten passeren en dan weer 'opgeruimd' verder. De herinneringen, gedachten en gevoelens onderverdelen in 'blijvertjes', 'weg ermee' en 'nog te plaatsen'. Mijn hersenen staan nooit stil. Ik denk altijd wat. Maak me vaak zorgen. Het is nooit rustig in mijn hoofd. Zelfs als ik slaap kraken mijn hersenen door. Geuren, kleuren, momenten, alles wordt opgeslagen. En af en toe komt er iets naar boven. Zo stond ik twee weken geleden onder de douche bij onze wigwam in Attractiepark Slagharen. De geur die daar hing, deed me denken aan de badkamer van mijn Oma. Mijn Oma die in de Biesbosch een klein houten huisje bewoonde waar ik wel eens ging logeren. In de douche een oranje badmat en zo'n smoezelig wc-matje van hetzelfde pluche. Ook altijd een spons, een badmuts en de verjaardagskalender naast het toilet. Als je wilde doortrekken, moest je meerdere malen aan het touwtje trekken. Soms vulde de spoelbak zich niet vanzelf. Dat lag er dan weer aan of je goed aan het touwtje had getrokken. Ik zie mijn Oma in haar grote, bordeauxrode stoel zitten, ik zie haar aan tafel waar ze een spelletje Scrabble met me speelt, ik 'proef' het beschuitje met bessensap wat ze me als toetje geeft. Wat was ze toch een prachtige mens! Ik was nog een kind en wist nog niet wat me allemaal te wachten stond. Soms verlang ik nog weleens terug naar die tijd... Bij Oma op de bank met een kopje thee, luisterend naar wat haar hersenen allemaal hadden opgeslagen in al die jaren die zij al achter de rug had.

1 opmerking:

anoek zei

Ik zou mijn hoofd ook wel 's 'uit'willen zetten....