20 november 2008

Prima ballerina

Sinds september dit jaar zit Juul op kleuterdans. Maar na gisteren noem ik het, net als haar juf, ballet. Al weken rent Juul op woensdagmiddag van school naar huis om snel een broodje te eten om zich vervolgens te gaan verkleden. Eerst de witte panty, dan het roze balletpakje en als laatste trekt ze haar balletrokje aan. Dan gaat ze geduldig op haar stoeltje zitten en geeft me de schuifspeldjes aan die ik nodig heb om haar knot vast te zetten. En ik sluit af met de klemmetjes om de laatste haren ook vast te zetten. En eerlijk is eerlijk, de knot ziet er steeds professioneler uit. Eigenlijk ziet Juul er steeds professioneler uit!
Gisteren mochten de Papa's, Mama's, Opa's en Oma's komen kijken in de kijkles. Weken geleden heeft ze Opa al gebeld om er zeker van te zijn dat hij kon komen. Hij was er ook en had, als verrassing voor Juul, Oma meegenomen. Dus daar zaten we gisteren op de grond van de balletschool. Onze ruggen tegen de spiegels gedrukt en de camera's in de aanslag. Juul was in eerste instantie wat onwennig, maar zodra de les begon, ontpopte ze zich in een serieuze ballerina. Ze hing nog net niet aan de lippen van de juf.
Het thema was circus, dus Juul begon als langzaam ontwakende circusdirecteur. En ik zag de ballerina in haar wakker worden. Drie kwartier heb ik genoten van onze prachtige dochter. De eerste voetpositie, plie en pirouette. Deze les moet wel ballet genoemd worden. Na de circusdirecteur kwam het dressuurpaard, de clown, de koorddanseres, de tijger en de slak. De afsluiting was een parade met ons paradepaardje voorop. Wat was ze aan het stralen!
Juul lijkt in vele opzichten erg op mij, maar gisteren herkende ik toch duidelijk mijn zus in haar. Met een rechte rug, sierlijke bewegingen en vol enthousiasme heeft ze me ontroerd. Net als mijn zus dat nog altijd doet tijdens haar tweejaarlijkse balletuitvoering. Ik hoop dat Juul wanneer ze de leeftijd van mijn zus heeft bereikt nog steeds zo zal stralen op de dansvloer, want het staat haar (net als mijn zus) prachtig!

1 opmerking:

Anoniem zei

jammer dat ik dat gemist heb. Kan me er wel een beeld bij vormen. Weer mooi geschreven. moet je vaker doen.

x je broer