29 januari 2008

In gesprek met Juul

'Mam, als tante Carline gaat trouwen, is ze geen familie meer hè?' Verbaasd kijk ik Juul aan en vraag haar hoe ze daarbij komt. Er volgt een uitleg. 'Als tante Carline gaat trouwen, krijgt ze de naam van oom Dirk en dat is niet onze naam en dan is ze geen familie meer.' Haar stem klinkt melodramatisch. Ik leg haar uit dat tante Carline mijn zusje is en dat we dus voor altijd familie zijn, ondanks een eventuele andere achternaam. Ze kijkt me wantrouwend aan. Juul is de laatste dagen erg druk bezig met de familiebanden. Ze kan me precies vertellen wie wat van mij is en hetzelfde geldt voor de familie van Anton. Dat ze zich zo druk maakt over tante Carline verbaast ons. Er is nog geen sprake van een huwelijk en toch is ze er zo mee bezig. Na wat navraag, begrijp ik dat oom Dirk haar heeft verteld dat tante Carline ook ooit zijn achternaam zal dragen. Voor mij is dat een mooie gedachte, maar voor Juul is het heel anders. Juul is bang dat haar tante van de aardbodem verdwijnt zodra ze de achternaam van Dirk heeft aangenomen. Gelukkig kan ik haar geruststellen en gaan we weer over op de orde van de dag.


Gistermorgen stond ze al vroeg naast mijn bed.

'Mama, ik ben wakker. Denk je dat God ook wakker is?'
'Goedemorgen lieverd, denk jij dat God slaapt?' Even is het stil.
'Nee, want ze hebben geen bedden in de hemel! Wat hebben ze daar eigenlijk wel Mam?'
'Ik ben nog nooit in de hemel geweest, dus ik heb geen idee. Maar het moet er heel mooi zijn!'
'Je gaat pas naar de hemel als je dood bent toch? Hoe kom je daar dan?'
'Als je dood gaat, kom je daar pas achter. Dan komt er een engeltje om jou op te halen.'
'Heb jij weleens zo'n engeltje gezien toen je dood ging?'
'Mama is nooit dood gegaan.'
'Maar wanneer halen ze jou nou op?'
'Geen idee Juul. Ik hoop dat dat nog heel lang gaat duren.'
'Wil je dan eerst een broodje voor me smeren? Ik heb honger!'

1 opmerking:

Anoniem zei

Wat een diepe gedachten kunnen er toch in die kleine hoofdjes omgaan..