18 juni 2006

Tijd

Tijd is een ruim begrip. Ga maar eens na hoe vaak je het woord tijd gebruikt en in welke context. De tijd vliegt om. Ik hoop dat ik op tijd ben. Een tijdje geleden. Dat was nog eens een mooie tijd. Tijd om te gaan. Ik heb nu geen tijd. Heb ik nog tijd genoeg? In mijn tijd. Het is de hoogste tijd. Tijd, tijd, tijd. De vraag alleen is; wat doe je met je tijd? Er zijn mensen die met hun tijd mee gaan en er zijn mensen die vechten tegen de tijd. Er zijn mensen die tijd genoeg hebben en er zijn mensen die tijd tekort komen. Er zijn mensen die spotten met de tijd en er zijn mensen die genieten van hun tijd. Mensen die verlangen naar tijd en mensen die hopen dat de tijd om zal vliegen. Vroeger was alles mooier en beter, hoor ik wel eens om me heen. Maak dan iets van nu, denk ik dan. Ga niet zitten klagen, probeer oplossingen te zoeken voor datgene wat je dwars zit. Geniet van de tijd die je gegeven wordt. Het is zonde om je tijd te vergooien. Er zijn zoveel mooie dingen in het leven. De tijd lijkt tergend langzaam voorbij te gaan als het niet goed gaat. Maar bedenk dan; 'time flies when you're having fun!'. Het is moeilijk om in een periode waarin de tijd lijkt stil te staan, positief te denken. Ik weet er alles van. Maar ik durf te zeggen dat positief blijven mij in mijn moeilijkste tijd van mijn leven heeft gered. Ik durf te zeggen dat ik sterk was en heb gevochten om tijd. Ik wilde tijd genoeg hebben. Tijd om te genieten. Tijd met mijn kinderen, tijd met Anton. Ik vond dat mijn tijd nog niet gekomen was. In de zin van de dood bedoel ik dan. Nee, mijn tijd om te leven was nog steeds aan de beurt! En tijd heb ik gekregen. Alweer bijna twee jaar extra. En ik koester het. Tijd is mij dierbaar geworden. Probeer daarom allemaal van je tijd te genieten. En zit het even niet mee? Komt tijd, komt raad zal ik dan maar zeggen!




P.S. Bij het opruimen van mijn slaapkamer vond ik dit gedichtje van Toon Hermans:

We noemen die dingen klokken,
twee wijzers op een plaat.
Toch kan een mens niet weten
hoe vroeg het is of hoe laat.
Omdat de tijd iets anders is
dan een 5, een 6 of een 7.
Soms duurt kort ontzettend lang
en soms is lang maar even.

3 opmerkingen:

Anoniem zei

Tijd is iets ongrijpbaars
Iets magisch
Iets moois
Iets naars
Iets raars
Soms één seconde een uur
Soms een uur één seconde
Koesteren willen we
Mooie momenten
Nare dingen het liefst
Fast forward versneld
Soms zelfs de tijd stil willen zetten
De tijd gaat door
Maar nooit hoe je het precies wenst
Als je er mee gaat leven
Dat de tijd gestaag door tikt
Je eigen leven gaat leven
Is tijd gewoon iets
Wat er is

Anoniem zei

Ja Nanda, en ik zit hier in mijn werkTIJD maar weer een traan weg te knipperen!
Positief blijven is inderdaad zo heilzaam voor alles; dat heb ik ook al doende geleerd.

Anoniem zei

Tijd geleden dat ik je heb gesproken! Bel je vanavond.

Wiske